4.1 Drużyna składa się z nie więcej niż 12-tu
zawodników.
Na boisku może przebywać jednocześnie nie więcej niż 7-miu zawodników, z
których jeden musi być bramkarzem. Zawodnik, który uczestniczy w grze jako bramkarz,
może w dowolnym czasie spotkania stać się graczem w polu. Jednocześnie
zawodnik występujący w polu gry może w dowolnym czasie stać się bramkarzem
(patrz jednakże przepisy 4.4 i 4.7)
Drużyna musi przystąpić do gry z co najmniej 5-ma zawodnikami.
Drużyna może zostać uzupełniona do końca zawodów- łącznie z dogrywkami- do
12-tu zawodników (dla zawodów IHF i kontynentalnych obowiązują uregulowania
szczególne)
Gra może toczyć się dalej , jeżeli liczba zawodników jednej z drużyn zmaleje
do poniżej 5-ciu. W takiej sytuacji sędziowie decydują o ewentualnym
zaniechaniu dalszego kontynuowania zawodów (17.13), o ile równocześnie
straciły one sportowy charakter.
4.2 Drużyna może mieć nie więcej niż 4 osoby towarzyszące. Osoby te
nie mogą być zmienione w trakcie spotkania, a jedna spośród nich musi być
wyznaczona jako odpowiedzialna za drużynę i wyłącznie ona jest upoważniona do
komunikowania się z sędziami. Osoba towarzysząca nie ma prawa wchodzić na
boisko w trakcie gry. Naruszenie tej zasady podlega karaniu jako niesportowe
zachowanie (patrz jednak przepisy 8.4, 16.1d, 16.3d, 16.6b), a gra jest
wznawiana rzutem wolnym dla drużyny przeciwnej (13.1a-b).
4.3 Zawodnik lub osoba towarzysząca są uprawnieni do udziału w meczu
jeśli są obecni w momencie rozpoczęcia gry i są wpisani do protokołu zawodów.
Zawodnik lub osoba towarzysząca, którzy przybędą po rozpoczęciu gry, celem
uzyskania uprawnienia do udziału w meczu, muszą zgłosić swoje przybycie
sędziemu mierzącemu czas / sekretarzowi i muszą być wpisani do protokółu
zawodów przed ich rozpoczęciem.
Zawodnik uprawniony do gry może, zasadniczo w każdej chwili, wejść na boisko
przez linii zmian własnej drużyny (patrz jednakże przepis 4.4 i 4.6)
Zawodnik, który nie jest uprawniony do gry, a wszedł na boisko, musi być
zdyskwalifikowany (16.6a). Wówczas grę rozpoczyna się rzutem wolnym dla
drużyny przeciwnej (13.1a-b).
ZMIANY ZAWODNIKÓW
4.4 Zawodnicy rezerwowi mogą w czasie gry wielokrotnie i w każdej
chwili, bez zgłaszania sędziemu mierzącemu czas/sekretarzowi, być wprowadzani
do gry, o ile zawodnicy, których zmieniają, uprzednio opuścili boisko (4.5).
Wejście zawodników na boisko i jego opuszczenie może nastąpić wyłącznie przez
linię zmian własnej drużyny (4.5). Dotyczy to także zmian bramkarzy (zobacz
także przepisy 4.6 i 14.10).
Przepisy o zmianach stosuje się również w czasie przerwy w grze (z wyjątkiem
przerwy dla drużyny).
4.5 Zła zmiana jest karana 2-minutowym wykluczeniem winnego jej
popełnienia zawodnika. Jeżeli więcej niż jeden zawodnik tej samej drużyny
popełni w danej sytuacji błąd złej zmiany, wówczas karę nakłada się wyłącznie
na zawodnika, który jako pierwszy naruszył przepisy o zmianie.
Gra jest wznawiana rzutem wolnym dla drużyny przeciwnej (13.1a-b).
4.6 Zawodnik, który jako dodatkowy wszedł na boisko lub który w sposób
niezgodny z przepisami bierze udział w grze będąc w strefie zmian, musi być
ukarany 2-minutowym wykluczeniem. Wówczas, drużyna gra w składzie
zmniejszonym o jednego zawodnika przez 2 min (niezależnie od tego, że
dodatkowy zawodnik musi opuścić boisko).
Jeżeli zawodnik wejdzie na boisko w trakcie odbywania kary wykluczenia, to
musi być na niego nałożona kolejna kara 2 min wykluczenia. Ta kara rozpoczyna
się natychmiast, wskutek czego drużyna musi występować na boisku w składzie
zmniejszonym o kolejnego zawodnika przez okres pozostałej do odbycia
pierwszej kary.
Gra w obu powyższych przypadkach wznawiana jest rzutem wolnym dla drużyny
przeciwnej (13.1a-b).
WYPOSAŻENIE ZAWODNIKÓW
4.7 Wszyscy zawodnicy z pola gry danej drużyny muszą posiadać
jednakowe stroje, których kombinacja kolorów i wzorów musi wyraźnie różnić
się od strojów drużyny przeciwnej. Strój zawodnika, który w danym momencie
występuje jako bramkarz, musi się różnić od strojów obu drużyn i bramkarza
drużyny przeciwnej (17.3).
4.8 Koszulki zawodników powinny być oznaczone numerami od 1 do 20, o
wysokości co najmniej 20 cm na plecach, a 10 cm z przodu.
Kolor numerów musi wyraźnie odróżniać się od koloru koszulek.
Kapitan drużyny musi posiadać na ramieniu opaskę o szerokości 4 cm w kolorze
kontrastującym z kolorem koszulki.
4.9 Zawodnicy muszą w czasie gry używać obuwie sportowe.
Niedozwolone jest posiadanie w czasie gry przedmiotów, które mogą zagrażać
zdrowiu i bezpieczeństwu zawodników. W szczególności nie można używać kasków
ochronnych, masek ochronnych, bransolet, zegarków, pierścionków, łańcuszków,
kolczyków, okularów bez solidnej oprawy i opaski przytrzymującej oraz innych
przedmiotów mogących stanowić zagrożenie dla zawodników (17.3). Opaski na
głowę są dozwolone, o ile wykonane są z miękkiego i elastycznego materiału.
Zawodnicy nie spełniający powyższych wymogów nie mogą brać udziału w grze do
czasu dostosowania się do nich.
4.10 Jeżeli zawodnik krwawi, ma ślady krwi na ciele lub stroju, musi
natychmiast i dobrowolnie opuścić boisko (przez strefę zmian) w celu
zatrzymania krwawienia , zabezpieczenia rany i oczyszczenia śladów krwi.
Zawodnikowi nie wolno powrócić do gry przed wykonaniem tych czynności.
Zawodnik, który nie wykona zaleceń sędziów w tej mierze, jest traktowany jako
zachowujący się niesportowo.
4.11 Sędziowie mogą zezwolić (używając sygnałów nr 16 i 17) dwóm
osobom z danej drużyny, uprawnionym do uczestnictwa w zawodach, na wejście na
boisko w trakcie zatrzymania czasu gry w celu udzielenia pomocy zawodnikowi
ich drużyny, który uległ kontuzji (4.2, 16.1d, 16.3d, 16.6b).
|